Nieuws
Retail Innovatie Festival in Roermond volop inspiratie!

Retail Innovatie Festival in Roermond volop inspiratie!

6 maart 2018
Categorie: Innovatie, Leisure & Retail

Op 26 februari 2018 vond het 2e Retail Innovatie Festival plaats in Roermond. In een relaxte festival setting werden de bezoekers ontvangen in Roermond. Na een plenair programma waarin trendwatcher Cecile Cremer ons aan het denken zette over met welke trends we aan de slag moeten de komende tijd, gingen de bezoekers in groepen de stad in. Elke groep volgde haar eigen festival route naar keuze, met de thema’s WHY, HOW & WHAT. 

De groepen werden verspreid langs allerlei locaties in Roermond getrakteerd op een hele batterij aan inspirerende sprekers, cases locaties, ondernemers en netwerkactiviteiten.
Links naar de presentaties en filmpjes zijn hier te vinden.

Impressies-retailfestival.jpg

Wij hebben nu al zin in de 3e editie!
Meer informatie over de Festival routes vind je hier:

De WHY-route geeft inzicht in bruikbare innovaties en kansen. 

  • Een van de onderdelen is Shweeb (winnaar Mobility & Transport Innovation Challenge). Zij bedachten een soort fiets monorail die op het gebied van bereikbaarheid absoluut nieuwe inzichten biedt. Wat zou dit kunnen betekenen voor jouw binnenstad? Funshoppers zou je met Shweeb een gezonde manier van transport kunnen bieden die ook nog bijdraagt aan de beleving!
  • Verder vind je in deze route het RESOLVE programma. In dit INTERREG programma werken 8 Europese steden en de Erasmus Universiteit Rotterdam samen met als doel kennis uit te wisselen over het gemeentelijk mobiliteitsbeleid. Zij vertellen wat deze samenwerking heeft opgeleverd en welke doelstellingen bereikt zijn ten aanzien van het ondersteunen van de lokale (retail) economie en duurzaamheid.
  • Ook een bezoek aan het Retail Innovation Centre (RIC) dat in Roermond gevestigd is, staat op het programma. Daar hoor je meer over de ambities van het RIC en kun je enkele hightech innovaties testen en bekijken.
  • Ook wordt de aansluiting tussen (retail) opleidingen en arbeidsmarkt niet vergeten, Gilde Opleidingen heeft een hele vernieuwende kijk hierop en praten je bij over dit actuele onderwerp!
    Een interessante route die zeker de moeite waard is, vooral voor beleidsmakers en bestuurders!

De HOW-route geeft inzicht in hoe je in kunt spelen op veranderende klantbehoeften.

  • Onderzoekster en zintuigenexpert Dr. Kim Janssens van de (Universiteit Hasselt) neemt je mee in de mechanismen achter klantbeleving en hoe je daar als retailer op in kunt spelen.
  • Vanuit het lectoraat Innovatief ondernemen vertelt Hogeschool Zuyd hoe je je social media in moet zetten en wat je vooral WEL en NIET moet doen! Wat kun je ermee bereiken en hoe bereik je het meeste effect.
  • Bloggen, het is niet meer weg te denken en het is volgens experts DE manier om je als merk of winkel te onderscheiden, maar hoe pak je het aan? In een korte workshop krijg je direct tips & trucs die je morgen toe kunt passen.
  • En hoe gaan we in de toekomst betalen? Wordt het mobiel of zijn er nog andere ontwikkelingen? En wat wil de klant? Je hoort er alles over tijdens de presentatie ‘De toekomst van betalen!’
    Een route die je veel tools & informatie geeft die je morgen direct kunt toepassen! Interessant voor iedereen, maar vooral voor ondernemers!

De WHAT-route laat zien welke innovatieve retailers Roermond heeft en welke aanpak zij gebruiken.

  • Tijdens deze wandeling nemen we je mee de stad in en bezoek je een aantal (Roermondse) retailers. Zij vertellen openhartig hoe zij het aanpakken, waar ze tegenaan lopen en geven uiteraard hun visie op de toekomst.
  • Je ziet hoe de ‘lil people factory’ kleine mensjes vervaardigt.
  • Eric van The Box concept store vertelt hoe hij de stad verovert en waarom hij anders is dan anderen.
  • Marjon Snieders laat je haar prachtige bedrijf zien en vertelt hoe zij gewoon elke dag vol passie het beste eruit probeert te halen. Niet alleen offline, maar zeker ook online.
  • Bloemiste Cobi vertel over haar visie op het bloemistenvak
  • En als kers op de taart krijgt je alles te horen over het printen van snoep!

Kortom een super mooie route als je je wil laten inspireren door de praktijk.

De OUTLET-route
Deze route brengt je naar het Mc ArthurGlen Designer Outlet Centre in Roermond waar je een inspirerende presentatie krijgt met de insteek: “Een optimale klantbeleving, daar moet je hard voor werken!”. Daarna krijg je uiteraard ook nog even tijd om de shops te bezoeken en de outlet beleving zelf te ervaren.

Terug
agenda
Agenda

17 oktober - Bijeenkomst: Sensoring (Internet of Things) in de Maakindustrie

Maakindustrie, Innovatie, Ondernemerschap
17 oktober 2018
Het Keyport/Brainport project Lerend Leven organiseert connected learning bijeenkomsten voor het MKB: 17 oktober - Bijeenkomst: Sensoring (Internet of Things) in de Maakindustrie Nederland is toonaa... Lees meer

31 oktober - Bijeenkomst: Augmented Reality, Virtual Reality en Digital Twin

Maakindustrie, Innovatie, Ondernemerschap
31 oktober 2018
Het Keyport/Brainport project Lerend Leven organiseert connected learning bijeenkomsten voor het MKB: Woensdag 31 oktober: Augmented Reality, Virtual Reality en Digital Twin Wat heeft de virtuele we... Lees meer
Nieuwsbrief

Schrijf u hier in voor de 2 wekelijkse keynote nieuwsbrief met het laatste nieuws uit de regio. U ontvangt voor de inschrijving een opting-in e-mail die u moet bevestigen.

Stichting Keyport 2020, Postbus 950, 6000 AZ Weert
Menu